Gemeenten kunnen veel doen om pgb klantvriendelijker te maken

Een onderzoek van Zorgbelang Fryslân naar de ervaringen van negen pgb-houders levert een aantal belangrijke aanbevelingen en tips op voor gemeenten.

In opdracht van belangenorganisatie Zorgbelang Fryslân deed onderzoeker Anneke Helder onderzoek naar de ervaringen van negen pgb-houders die met tenminste twee van de volgende wetten te maken hebben: de Wet langdurige zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Zorgverzekeringswet (Zvw) en de Jeugdwet. Helder signaleert een aantal knelpunten en komt met een aantal heldere aanbevelingen voor gemeenten.

Tips

‘Het grootste voordeel van het persoonsgebonden budget is dat mensen hun zorg zo kunnen organiseren dat het goed wordt ingepast in hun dagelijkse leven’ aldus Anneke Helder. ‘Maar er is ook een keerzijde: het pgb is niet voor iedereen makkelijk, en zeker niet in elke situatie handiger dan zorg in natura.’ Om een aantal knelpunten uit haar onderzoek aan te pakken, geeft Helder een aantal praktische tips aan gemeenten:

  1. Stel binnen gemeenten hoogopgeleide en betrokken indicatieadviseurs aan.
  2. Laat deze integraal indiceren voor alle wetten en eventueel voor een geheel gezin.
  3. Stel onafhankelijke cliëntondersteuners aan voor alle wetten en een helpdesk voor het invullen van formulieren, bijvoorbeeld voor het PGB.
  4. Vereenvoudig en automatiseer de verantwoording van een PGB.
  5. Maak (als de cliënt hiervoor toestemming geeft) gebruik van andere indicaties die onder een andere wetgeving vallen.
  6. Organiseer per gemeente een helpdesk voor vragen, zolang de verantwoording van een PGB niet vereenvoudigd is.
  7. Leid binnen de SVB mensen op die cliënten te woord kunnen staan als ze de formulieren niet begrijpen.
  8. Communiceer zo veel mogelijk via de mail. Dan kunnen mensen de berichten overal lezen.
Pgb-congres

Tijdens een workshop op het PGB-congres op 30 maart 2017 heeft Anneke Helder haar onderzoeksresultaten toegelicht en besproken met de deelnemers. (Inter)nationale sprekers, workshops, actuele flitspresentaties en een volle zaal zorgden voor een goede sfeer en -zoals uit de evaluatie blijkt- een leerzaam en inspirerend congres.

Zo gaf 64% van de mensen aan veel tot heel veel praktische kennis op te hebben gedaan op het congres. 86% van de respondenten gaf het congres een rapportcijfer 7 of hoger. 70% gaf een zeven of  hoger voor de prijs/kwaliteitsverhouding. Naast veel lovende woorden (‘goede mix tussen plenair en workshops’, ‘beste congres in jaren’, ‘bijzonder informatief en interactief’) waren er ook een aantal suggesties die de organisatie zeker ter harte zal nemen. Zo vonden sommigen het programma te vol en ook had men hier en daar wat meer verdieping gewild over bepaalde onderwerpen.

 

 

Eén reactie op “Gemeenten kunnen veel doen om pgb klantvriendelijker te maken”

Geef een reactie

XHTML: U kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>