Spoedpost functioneerde slecht: regel of uitzondering?

Vier professionals van een spoedeisende hulp betastten zondag de uiterste pijnlijke, verstuikte, enkel van mijn zoon. Dat was nodig na een voetbalwedstrijd. Twintig minuten (!) na binnenkomst verscheen als nummer 1 de triagiste van de huisartsenpost (HAP). Die testte uit waar het echt pijn deed. Zoonlief vloekte binnensmonds door de pijn. Daarna testte nummer 2, de huisarts, de enkel nog een keer.

Hij stuurde ons door (met een papieren verwijsbrief) naar de Spoedeisende Hulp (SEH), vijf meter verderop. De HAP kon kennelijk niet digitaal communiceren met de SEH.  Professional nummer 3, de SEH-verpleegkundige, moest ook weer even aan de pijnlijke enkel voelen evenals nummer 4, de coassistent. Alleen professional 5, de chirurg, bleef van de enkel af.

Papieren recept
De vier eerste professionals stelden dezelfde vragen over medicatiegebruik, allergieën en eerdere operaties. Na het maken van de röntgenfoto (dat ging gelukkig snel), vertelde de chirurg to-the-point wat de beste behandeling was. Zij schreef pijnstillers voor op een papieren recept. Want de SEH kon niet digitaal communiceren met de Dienstenapotheek, tien meter verderop. Bij deze apotheek moesten mijn zoon en ik ruim een uur wachten. De assistentes typten ijverig alle papieren recepten over en waren per uitgifte vijf tot tien minuten bezig. Overigens waren alle professionals uiterst vriendelijk. Maar bedrijfskundig moet de kwaliteit van zorg ook kloppen. Zoonlief en ik zijn ook vriendelijk gebleven en hebben alleen in de auto terug naar huis lelijke woorden gezegd.

Zorgpad
Beste lezer, hadden mijn zoon en ik pech? Hebben alle andere spoedposten een zorgpad verstuikte enkel waarbij maar één professional de pijn in de enkel van de patiënt uittest? En waarbij de communicatie tussen HAP, SEH en apotheek via het internet verloopt? En waarbij slechts één professional vragen stelt over medicatiegebruik, allergieën en eerdere operaties? En waarbij je voor een eenvoudige verstuikte enkel niet drieënhalf uur hoeft te wachten vanwege al dat overtypen van gegevens op papier in de eigen administratie?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *