Op 23 april 2015 heeft huisartsenpost Zuid in Ridderkerk een avond gehouden die in het teken stond van van kwaliteitsbewustzijn en -verbetering. Er waren circa 100 huisartsen aanwezig die zorgden voor een levendige discussie. In deze huisartsenpost neemt het aantal face to face afspraken toe en het aantal telefonische consulten af. Hierdoor ontstaat er een hogere werkdruk. Hoe kan je zorgen voor meer werkplezier en minder werkdruk?
Ik heb in mijn lezing de volgende suggesties gegeven daarvoor:
- Voer arbeidsbesparende innovaties in, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering, of het maken van goede zorgpaden. Hier valt nog veel winst te behalen, zoals onder meer blijkt uit de ervaring die ik laatst had bij een huisartsenpost met mijn zoon die zijn enkel had verstuikt.
- Hevel meer taken over naar verpleegkundigen. Van het schoonmaken van wonden tot taken rond de zorg voor patiënten met diabetes, COPD en met hart- en vaatziektes.
- Hevel meer taken over naar de ambulancepost. Bijvoorbeeld één gecombineerde zorgcentrale voor ambulance- en huisartsenpost. Of de ambulance laten rijden naar een patiënt, in plaats van zelf te rijden als huisarts.
- Leer patiënten wanneer ze wel naar de dokter moeten bellen en wanneer niet. Ook moet meer zelfzorg van patiënten komen in spoedsituaties. Betere voorlichting kan hierbij helpen, zoals de informatiesite: www.thuisarts.nl of de app ‘Moet ik naar de dokter‘, die huisartsen op hun website kunnen plaatsen.
- Verminder de subjectieve werkdruk door minder te vergaderen en artsen te coachen in plaats van alleen instructies te geven.
- Verminder het aantal taken van de huisarts. Dit is primair de taak van de politiek. Neem maatregelen over de hele linie, niet alleen bij huisartsen.
De Powerpoint presentatie van deze lezing kan je hier downloaden.