Vierhonderdnegentig woorden telt het persbericht waarin Treant aankondigt twee SEHs in Drenthe en Groningen ’s-nachts te sluiten. Zorgvisie besteedde al aandacht eraan. Onbeantwoord blijven de volgende vragen: Voldoet de acute zorg in de toekomst nog aan het Kwaliteitskader Spoedzorgketen? Hoe verhoudt een basispoedpost voor niet-levensbedreigende hulp zich tot huisartsenposten met vergelijkbare missie? Zijn er wel of geen extra ambulances nodig in de steden waar de SEHs ’s nachts dicht gaan?
Lelystad
Na de sluiting van de SEH in Lelystad, kwam Bas Leerink met een gedegen rapport, dat ik al eerder recenseerde. Hij extrapoleerde onder meer trends naar de toekomst en berekende per postcodegebied wat de gevolgen zijn van het wegvallen van de SEH. Ik had gehoopt dat Treant haar besluit zou onderbouwen met een vergelijkbaar rapport. En dan niet achteraf, maar als bijlage van het persbericht.
Vertrouwelijke stukken
Er bestaan documenten van het Regionaal overleg Acute Zorg (ROAZ) Noord Nederland over de SEH-sluitingen in Drenthe en Groningen. Die zijn niet openbaar. Want ze bevatten concurrentie gevoelige informatie en moeten daarom geheim blijven. Dat staat haaks op het openbare belang van veiligheid die acute zorg biedt aan de volksgezondheid van de bevolking in Drenthe en Groningen. Die is vergelijkbaar met de veiligheid op straat en brandveiligheid die politie en brandweer bieden.
SEH naar publieke domein
Dit najaar begint de voorbereiding van de partijprogramma’s voor de verkiezingen op 17 maart 2021. Te verwachten is dat deze gaan pleiten om financiering en aanbod van acute zorg binnen het publieke domein te brengen. Want de publieke verantwoording over voorgenomen acute-zorgbeleid is onvoldoende geborgd en niet-openbaar genoeg.
Alsjeblieft geen ideologische debatten
In de verkiezingscampagnes kan zo’n voorstel gemakkelijk een te ideologische framing krijgen van overheidssturing versus marktwerking. Ik ben daarop tegen: want in de zorg werken ideologische stappen averechts.
Drie simpele voorstellen
Ik zie drie simpele maatregelen om de acute zorg publieker te maken.
1. Documenten van een ROAZ zijn openbaar. Dit gaat vooraf aan besluitvorming door Raden van Bestuur van ziekenhuizen, zorgverzekeraars en andere zorgaanbieders.
2. De regels die de Autoriteit Consument en Markt heeft opgesteld voor beleid gericht op de Juiste Zorg op de Juiste Plek gelden ook voor acute zorg. Deze regels voorkomen dat financieel gewin voor aanbieders en zorgverzekeraars een te grote rol speelt. In een andere Zorgvisie-blog ging ik al in op deze regels.
3. Indien ziekenhuizen het onderling oneens zijn over voorstellen van de ROAZ, dan wordt dit openbaar. Een zware commissie hakt dan knopen door.
Moge de volksgezondheid leidend zijn bij het publieker maken van het acute zorgbeleid. Yes we can: ja, we kunnen in de komende jaren kleine stappen maken in democratisering van het acute-zorgbeleid.
Congres 6 november: kom je ook?
Het loopt storm voor het 20ste Nationale Spoedzorg Congres. Het thema coördinatie staat dan centraal. Bijvoorbeeld bij het sluiten van een SEH zoals hierboven beschreven. Wil jij jouw ervaringen en inzichten spiegelen aan die van talloze sprekers en nog meer congresdeelnemers? Klik dan hier, lees de prachtige en uitgebreide brochure, schrijf je in en doe nieuwe kennis(sen) op.
Zorgvisie publiceerde deze blog al eerder in een kortere versie.