CIZ, neem je de rijbewijskeuringen van het CBR over?

Het CBR verkeert nu ook in financiële problemen, met woorden van deze strekking opende De Volkskrant twee weken geleden haar voorpagina. Reeds bekend was dat de digitalisering bij het CBR is vertraagd. Verder kan deze instelling onvoldoende sociaal-geneeskundigen vinden om haar werk te doen. Daardoor lopen de wachttijden voor rijbewijsverlenging op voor mensen met beperkingen en voor 75-plussers. Bij beide groepen vindt immers regelmatig herkeuring plaats. Twee zwaargewichten in het publieke domein moeten nu orde op zaken stellen: Alexander Pechtold, oud-fractieleider D66 en Pier Eringa, oud-directeur van ProRail.

Hoe krijgen die twee het CBR uit die neerwaartse spiraal van slechtere service aan de klanten, onvoldoende artsen, hogere werkdruk en grotere financiële problemen? Ondergetekende geeft Pechtold en Eringa een tip.

Besteed beoordeling van rijgeschiktheid uit

Bij het CBR werken thans 1600 personen. De meesten houden zich bezig met het organiseren van rijexamens en het uitgeven van rijbewijzen. Daar zijn geen klachten over. Burgers hebben een positief oordeel over hun examinatoren, aldus het jaarverslag over 2018. Dat verslag doet geen opgave van het aantal CBR-artsen: Ik houd het erop dat dit enkele tientallen bedraagt. De meesten van hen zullen wel als zzp’er zijn aangetrokken. Dat aantal is te weinig om een eigen medische staf te formeren en professionele kwaliteitsborging op te zetten. Dat is bij groot personeelsverloop toch al moeilijk. Verder is het ontwikkelen van medische ondersteunende software duur bij zo weinig artsen. Ik vermoed dat de vertraging van digitalisering ook hieraan ligt.

CIZ is een goed voorbeeld

Het CIZ is een keuringsorganisatie die de laatste jaren hoog scoort in de publieke opinie. De gezondheidsbeoordeling door CBR-artsen lijkt op die van het CIZ voor de toegang tot de Wet langdurige Zorg. Het gaat bij beide om bijvoorbeeld het achterhalen van fysieke competenties zoals gezichtsvermogen, het risico op plotselinge uitval en de aanwezigheid van voldoende cognitieve competenties zoals het beoordelen van situaties en reactie-snelheid.

Delegeren, delegeren

Verder gaat het bij medische keuringen om het administratieve werk zo veel mogelijk aan ondersteunende medewerkers en aan de computer te delegeren. Dan blijven alleen zinvolle activiteiten over voor sociaal geneeskundigen: de oordeelsvorming op basis van eigen waarneming én van door anderen verzamelde feiten. Daarmee bestaan binnen het CIZ goede ervaringen. Ik kan mij voorstellen dat Pechtold en Eringa in overleg treden met het CIZ over de mogelijkheid van uitbesteding door het CBR van de gezondheidsbeoordelingen. Indien dat politiek niet wordt toegestaan aan de oud-fractieleider en de vervoers-topman, dan is er nog een weg naar arbodiensten (ArboUnie? Zorg van de Zaak?). Die hebben eveneens grote ervaring met gezondheidsbeoordelingen.

Schoenmaker, blijf bij je leest

Beste Alexander en Pier, Kijk ook eens naar Albert Heijn. Deze grootgrutter blijft de bevoorrading van haar winkels uitbesteden aan transportbedrijven waarvoor dat een kernactiviteit is. Haar parool is: Schoenmaker, blijf bij je leest.

Deze column verscheen eerder in Zorgvisie.

2 Reacties op “CIZ, neem je de rijbewijskeuringen van het CBR over?”

  1. Dank voor je vertrouwen, maar heb je ook een tip waar we deskundige artsen kunnen vinden? Net als de andere collega’s in het sociaal domein moeten wij ook nu al erg ons best doen geschikte artsen te vinden en te binden.

    Beantwoorden
  2. Laten we even de zaken in het juiste perspectief brengen.
    A) er is geen enkele wetenschappelijk bewijs dat mensen met de diagnose autisme een hoger risico hebben op het veroorzaken van auto ongelukken. Integendeel.
    B) Diagnose stelling bij Autisme vergt kennis en verstand van zaken. Het CIZ heeft deze kennis niet. Wij hebben nu al teveel klachten over het CIZ waarbij onschuldigen slachtoffer zijn van het CIZ.

    Beantwoorden

Geef een reactie

XHTML: U kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>