Kritische vragen bij ontslagaanvraag thuiszorgaanbieder TSN
Ik vraag me af waarom TSN het afgelopen jaar een offerte heeft ingediend om thuiszorg te bieden, terwijl ze nu de afspraken niet kan nakomen. Ik ben benieuwd wat hun overheadkosten zijn en wat hun vermogen is. Wordt dit echt een faillissement, of gebruikt men dit als excuus voor een goedkope reorganisatie?’ Deze vragen stelde ondergetekende in interviews, gepubliceerd in het Nederlands Dagblad en in De Volkskrant op 27 november en 1 december.
Rol gemeenten
De volgende vragen die ik had, hebben de interviewers niet gepubliceerd: Waarom hebben gemeentebesturen niet opgelet bij het aanbesteden aan TSN? Zij besteden al meer dan honderd jaar werk aan voor het aanleggen van riolen en wegen. Ze weten dat ze erop moeten toezien, dat een aanbieder niet onder de eigen kostprijs gaat zitten. Volgens mij moeten er enkele wethouders ernstig worden toegesproken.
Een volgende vraag is: Waarom reageren gemeenten en hun koepelorganisatie de Vereniging van Nederlandse Gemeenten niet in het openbaar? Ik kan mij voorstellen dat zij de overhead van 10 euro op een TSN-thuiszorgtarief van 22 euro per uur aan de hoge kant vinden.
Weer een andere vraag:Moeten er niet een standaardformat komen om duidelijk te maken wat de tariefopbouw is van een thuiszorgaanbieder. Die ontbreekt nu. Gemeenten zouden die tariefopbouw boekhoudkundig moeten standaardiseren.
Goede voorbeeld
Tenslotte merkte ik in De Volkskrant op dat de leiding van een organisatie slechts loonsverlaging kan vragen aan haar medewerkers als zij zelf het voorbeeld geeft. Waarom heeft de TSN-leiding niet eerst de salarissen van haar zelf en het management verlaagd met hetzelfde percentage als waarmee zij het uurloon van de uitvoerenden wilde verlagen?