Wat kunnen zorgverzekeraars doen om hun reputatie te verbeteren?

In mijn meest recente column in Zorgvisie heb ik zorgverzekeraars tien tips gegeven hoe zij hun geschonden reputatie kunnen verbeteren. Een paar voorbeelden:

Contracteer bij budgetpolissen ook ziekenhuizen die én goed én goedkoop zijn.
Met een budgetpolis kan je als verzekerde niet terecht bij academische ziekenhuizen of gespecialiseerde kanker- of hartklinieken. Dergelijke pauperpolissen druisen in tegen de primaire doelstellingen van zorgverzekeraars: het organiseren van solidariteit tussen arm en rijk, jong en oud, ziek en gezond.

Uniformeer de uitvraag van gegevens.
De Nederlandse ziekenhuizen hebben de hoogste administratiekosten van Europa, zo blijkt uit onderzoek van het gezaghebbende tijdschrift Health Affairs. Dat komt onder meer omdat de verschillende zorgverzekeraars verschillende administratieve eisen stellen rond het declareren en het vastleggen van gegevens.

Gun professionals de vrijheid om patiënten te adviseren welke zorgverzekeraar ze kiezen.
Twee jaar geleden wonnen zorgverzekeraars een kort geding van Limburgse huisartsen die deze keuzevrijheid wilden. Maar zorgverzekeraars adviseren patiënten zelf wel welke zorgaanbieders ze het beste kunnen kiezen. Dat zet kwaad bloed bij zorgprofessionals en zorg voor verstoorde verhoudingen, waar patiënten de dupe van kunnen worden.

Wil je meer tips hoe zorgverzekeraars hun reputatie kunnen verbeteren? Lees dan mijn column in Zorgvisie. Heb je zelf nog tips? Laat hieronder dan een reactie achter!

5 reacties

  1. Ik proef heel sterk de behoefte van de verzekeraars om toch weer richting tweedeling te gaan, waarbij de budgetpolis (voormalig Ziekenfonds model) en de aanvullende verzekerde de keuzevrijheid moet kopen.

      1. Investeer in nieuwe technologie en innovatie om zorg te veranderen en verbeteren. Maak de keuze van de behandelaar vrij, maar geef advies. Houdt in beschouwing dat de meeste gebruikers van zorg, deze in de omgeving zoeken. Sturen op prijs leidt doorgaans tot daling van kwaliteit, terwijl focus op kwaliteit zorgt voor lagere kosten. Dit is voor zorgsturing net zo en met kwaliteit betrek je de cliënt/ patiënt in het proces en de beoordeling. Neem daarom input van klanten serieus zeker als je te contracteren dienstverleners moet beoordelen. Zet je klant centraal en betrek ze bij de finale pakketkeuzes.

  2. Je noemt het zelf al (advies 3 in je column): Consensus over Indicatoren. Indicatoren die niet altijd juist of in ieder geval verschillend worden geinterpreteerd door zorgverzekeraars. Consensus kan m.i. best worden bereikt. Schrap ook geregeld indicatoren. Dat scheelt veel administratieve lasten en ergernis. Ga samen aan het werk met nieuwe tools als processmining en analyse van big data. Dat kost geen energie, maar levert dat juist op. Zo win je wederzijds vertrouwen en dat merkt de burger en die vaart daar wel bij.

  3. Mooi artikel! Er is alleen iets onjuist opgenomen in het artikel. Verzekerden met een budgetpolis kunnen wel degelijk terecht bij academische ziekenhuizen. De systematiek is als volgt: verzekerden met een budgetpolis kunnen in beginsel alleen terecht bij ziekenhuizen die gecontracteerd zijn voor budgetpolissen. In geval van acute zorg en doorverwijzing van een gecontracteerd ziekenhuis (budgetpolis), dan hebben ook deze verzekerden recht op zorg (dus ook van academische zorg).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *