Marktwerking heeft geen invloed op zorgkosten

In 2015 bedroegen de kosten van de Nederlandse gezondheidszorg 10,8% van het nationaal inkomen. Toen de marktwerking begon in 2006 was dat 9,3 % van het Bruto Binnenlands Product. Deze ontwikkeling is vergelijkbaar met die in andere landen. Er is geen statistisch verband tussen de invoering van marktwerking in Nederland en landen zonder marktwerking.

Middenmoter

In 2015 hadden vijf OECD-landen een hoger percentage zorgkosten: USA (16,9% van het Bruto Binnenlands Product), Zwitserland (11,5%), Duitsland (11,1%) , Frankrijk (11,1%), en Zweden (11,0). Landen met een lager percentage zijn België (10,4%), Canada (10,2%), UK (9,8%) , Nieuw Zeeland (9,4%) en Australië (9,3%). Nederland is dus een middenmoter in dit veld van landen. Al deze gegevens komen uit een OECD-publicatie van 30 juni jongstleden.

health expenditure as percentage of GPD
health expenditure as percentage of GPD 1

De ontwikkeling van de gezondheidszorgkosten de afgelopen 10 jaar houdt gelijke tred met die in andere OECD-landen. Dit betekent dat er geen statistisch verband is aan te tonen tussen de invoering van marktwerking in Nederland en andere landen zonder marktwerking. Tot nu toe bestond het idee dat de marktwerking juist had geleid tot meer kostenstijging in Nederland dan in andere landen. Deze theorie werd gevoed door de statistische gegevens van de OECD uit 2015. Daaruit bleek dat Nederland na de USA het duurste land ter wereld was. De cijfers van 30 juni jl. bevatten een correctie op die van 2015.

Andere aanpak

In de afgelopen jaren wijzigde de USA haar marktwerking. Zorgverzekeraars gingen meer en meer zorg inkopen bij combinaties van gezondheidscentra en ziekenhuizen. Die centra heten medical homes. Zij hanteren daarbij vormen van populatiegebonden bekostiging waarbij de invloed van afzonderlijke DBC’s/DOTs geringer wordt. Interessant is de vraag of de Amerikaanse zorgkosten als percentage van het nationaal inkomen daardoor in de komende jaren minder gaan groeien.

Belastinggeld

Wat ook opvalt is dat landen die hun zorg betalen uit belastinggeld hun kosten beter beheersen. Dat zijn de UK, Canada, Australië en Nieuw Zeeland (zie tabel en grafiek). Alleen Zweden is hierop een uitzondering.

De bijgevoegde grafiek en tabel geven de precieze cijfers weer over de jaren 2006 – 2015 voor alle genoemde landen. In de genoemde publicatie van de OECD tref je de percentages van veel meer landen aan.

3 Reacties op “Marktwerking heeft geen invloed op zorgkosten”

  1. Marktwerking heeft geen invloed op de zorgkosten is de conclusie van Guus Schrijvers op basis van een handjevol cijfers van de OECD met een wel erg magere analyse.
    Laten we eens een andere conclusie proberen: Nederland heeft geen marktwerking in de zorg.
    Marktwerking is immers niets anders dan het (financiële) spel tussen producent en consument opgeleukt met marketing, reclame, sales.
    Gaat dat op voor de zorg? Nee, de producent is de zorgverlener en de consument is financieel gezien de zorgverzekeraar.
    En ook de Overheid steekt nog een stokje in het financiële spel: het mag allemaal niet te duur worden, hoor!
    Nee, marktwerking kan je het met de beste wil van de wereld niet noemen. Zeker niet als de zorgverzekeraar de vingers op de knip houdt voor een behandeling in jouw buurtziekenhuis maar de portemonnee trekt voor een ziekenhuis verderop.
    De openbaarheid van die zorgtarieven zou de kosten opjagen. Marktwerking?

    Beantwoorden
  2. Een vraag: wat als ik wat meer vergelijkbare landen neem qua inrichting en kijk naar de stijging, wat is dan uw conclusie? B.v.: Denemarken +131%, Spanje + 132, UK +156, Zwitserland 124, Duitsland 113, Frankrijk 109, België 117 tegenover Nederland 152%.

    Beantwoorden
  3. Een beperkte analyse, inderdaad. Al was het alleen al omdat de ontwikkelingen van de zorguitgaven in percentage BBP niet alleen afhangen van de zorguitgaven maar net zo hard afhangen van de dreun die het BBP in de verschillende landen heeft gekregen ten tijde van de (financiële en economische) crisis.

    Maar goed – ook in de onderliggende cijfers over zorguitgaven is sinds 2012 het financiële beeld in Nederland redelijk stabiel. En dat maakt de grootscheepse aandacht voor fundamentele hervormingen van ons zorgstelsel op z’n minst bijzonder (al realiseer ik me dat de beperkte ontwikkeling eerst en vooral het gevolg is van de bestuurlijke akkoorden).

    Afijn, ik vraag me vooral af: hoe kan de sprong van respectievelijk 2,2 procentpunt in Zweden (2011) en 1,4 procentpunt in UK (2013) worden verklaard?!? Definitiekwestie of drastische beleidswijziging?

    Beantwoorden

Geef een reactie

XHTML: U kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>