Zorginstelling doet vaker beroep op huisarts in de avonduren

Op 28 mei hield ik een lezing in de provincie voor zo’n 40 huisartsen met leidinggevende posities in huisartsenposten. Zij vertelden mij dat zorginstellingen in de avond en ’s nachts steeds vaker bellen met een huisartsenpost als er iets mis is met een patiënt of cliënt. Bij zorginstellingen moet je denken aan thuiszorgorganisaties, verzorgingshuizen, verpleeghuizen, beschermende woonvormen en instellingen voor gehandicaptenzorg. Meestal gebeurt dit omdat er op dat tijdstip geen gediplomeerde deskundige meer aanwezig is.

Voor en nadelen
Ik weet nog niet goed wat ik van deze nieuwe ontwikkeling vind. Aan de ene kant betekent deze een taakverzwaring voor de huisartsen. Ook is het de vraag of de continuïteit van de zorg wel gebaat is bij deze trend, omdat de huisarts van de huisartsenpost deze patiënt vaak niet kent. Aan de andere kant is de huisarts dan wel snel ter plekke als het moet. Dat kan levens redden.

Wat vind jij?
Werk jij in een zorginstelling of bij een huisartsenpost en komt deze ontwikkeling ook bij jou regelmatig voor? En vind je dit positief of negatief? Graag je reactie hieronder!

Geef een reactie

XHTML: U kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>