Versnipperde eerste lijn remt digitalisering

Onlangs plaatste ik een bericht over de digitalisering van de Amerikaanse gezondheidszorg. Daarin stelde ik de vraag: waarom heeft Amerika meer digitale ziekenhuizen dan Europa? Tal van reacties kwamen binnen. Bert Huisman wijst erop dat de Amerikaanse digitalisering vooral de ziekenhuizen betreffen en niet de eerste lijn.

Hij schrijf het volgende:
‘Dit heeft alles te maken met schaal. Om “papierloos” werken te kunnen ondersteunen is een behoorlijk fors EPD nodig. Dat is een ingewikkeld systeem. Alleen grote leveranciers zijn in staat dit soort systemen te ontwikkelen en te vermarkten (Epic, Cerner). Om er ook nog wat aan te kunnen verdienen zijn deze systemen ook behoorlijk aan de prijs. Alleen grote ziekenhuizen/ziekenhuisgroepen kunnen dit soort systemen betalen.

Overzicht
Tegelijkertijd zijn de bestuurders van juist grote ziekenhuizen/ziekenhuisgroepen genoodzaakt om “papierloos” te gaan werken om te kunnen garanderen dat grote aantallen verspreid werkende zorgverleners overzicht kunnen houden over de dossiers en hun werkprocessen. Je kan het ook anders zeggen: alleen geconsolideerde zorgaanbieders zullen in staat zijn geïntegreerde EPD’s te contracteren en papierloos te gaan werken. De vraag is dus vooral wanneer de omstandigheden hen daartoe zullen nopen.

Profiteren
Nederlandse ziekenhuizen contracteren overigens in toenemende mate robuuste EPD’s, zoals Epic, naast de “eigen kweek” van Chipsoft. Na de overname van Siemens Health Services is ook Cerner in Nederland actief. Dit soort systemen zijn dus ook hier beschikbaar en meerdere ziekenhuizen zijn dan ook al vergaand op weg naar een EMRAM 7 niveau. Deze ziekenhuizen profiteren van de (grootschalige) ontwikkelingen en de voorbeelden uit de VS.

Knelpunt
Het grote knelpunt zit hem dus niet zozeer (meer) in de ziekenhuizen, maar vooral in de 1e lijn, waar de patiënt 99% van de tijd verblijft, en waar nog steeds van een enorme versnippering van systemen, veel papier, fax- en telefoonwerk sprake is. Op dit vlak mag er uit de VS veel minder goeds verwacht worden, omdat de 1e lijn daar overwegend nog veel meer versnipperd is dan die in Nederland.’
Heb jij ideeën hoe de eerste lijn versnippering tegen kan gaan en het digitaliseren kan bevorderen? Geef dan hieronder je reactie!

Masterclass
In mijn masterclass over kwaliteit en financiën van zorg die op 2 november start, wordt uitgebreid stilgestaan bij ICT-oplossingen zoals digitalisering. Wil je deelnemen aan deze masterclass? Klik dan hier voor meer informatie.

Eén reactie op “Versnipperde eerste lijn remt digitalisering”

  1. Albert Versteegde

    Dag Guus,
    Het bouwen van een veilige infrastructuur voor communicatie in de zorg; het LSP, levert een (nu nog kleine) bijdrage aan verbinding van medische professionals.
    Mijn verwachting is dat als de functionaliteiten toenemen, maar vooral als ook de patiënt toegang krijgt tot de eigen gegevens, dit een enorme boost geeft aan de digitalisering van ook de 1e lijnszorg.
    Groet, Albert

    Beantwoorden

Geef een reactie

XHTML: U kunt de volgende tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>